
Ideoita lukuinnostuksen tukemiseen kotona
Miten lisätä lukemista kodin arkeen?
Lapsen kanssa yhdessä lukeminen tukee lapsen lukua, ja aikuisen kanssa yhdessä vietetty aika on tärkeää lapselle. Lukemisesta kannattaakin rakentaa rutiini perheen arkeen. Helpoin keino tähän ovat yhteiset iltasatuhetket tai muut lukuhetket, kuten perheen lukuvartit. Tällöin rauhoitutaan yhdessä kirjan ja tarinoiden äärelle, tai kaikki lukevat omaa kirjaansa. Lukuinnostuksen rakentamisessa tärkeää on tarjota itse mallia lukemisesta, eli lukea myös itse. Lukemista voi myös yhdistää muihin rutiineihin, esimerkiksi lukea aina välipalaa syödessä. Lukuhetket voivat olla lyhyitä, mutta niitä on hyvä olla päivittäin.
Vinkkejä lukemisen lisäämiseen kodin arkeen. Lukumummien ja -vaarien verkkosivuille on koottu hyödyllistä tietoa lukuinnostuksen tukemiseen, sekä konkreettisia vinkkejä siihen, kuinka lukemista voidaan lisätä kodin arkeen.
Käytännön ideoita lukemisen lisäämisestä kodin arkeen
- Yllättävien lukupaikkojen tarjoaminen lapselle, esimerkiksi sauna, vaatehuone taskulampun valossa, ullakko.
- Tekstiviestien kirjoittelu kavereille ja perheenjäsenille.
- Viestien jättäminen perheenjäsenille jääkaapin oveen.
- Jääkaappimagneeteilla kirjoittelu ja leikkiminen.
- Perheen kotityölistan lukeminen ja kirjoittaminen.
- Perheen yhteisen kalenterin lukeminen ja kirjoittaminen.
- Nimipäivien etsiminen kalenterista.
- Saapuneiden mainosten ja lehtien selailu.
- Sanomalehden tai digilehden lukeminen. Vanhempi voi valita lapselle mielenkiintoisen ”päivän uutisen”, joka on sopivan lyhyt, esimerkiksi Lasten uutiset.
- Viikon ruokalistan suunnitteleminen ja kirjoittaminen.
- Kauppalistan kirjoittaminen yhdessä, esimerkiksi paperille tai puhelimeen.
- Tuoteselosteiden lukeminen pakkauksista, esimerkiksi kaupassa tai ruokapöydässä.
- Reseptien etsiminen, lukeminen tai oikeiden tuotteiden etsiminen kokatessa tai leipoessa.
- Rajatun lukuajan hyödyntäminen, esimerkiksi vanhemman laittaessa ruokaa.
- Aamupala- tai välipalapöydässä lukeminen.
- Lukeminen hampaiden harjauksen ajan, esimerkiksi vitsikirjaa tai sarjakuvaa kaksi minuuttia.
- Vessassa lukeminen.
- Äänikirja- ja e-kirjasovellusten lataaminen ja käyttö.
- Tekstitettyjen tv-ohjelmien katsominen.
- Osoitteen kirjoittaminen navigaattoriin/sijainnin etsiminen karttasovelluksesta.
Hauskaa puuhaa yhdessä
- Lukemista vaativien pelien pelaaminen
- Lukemisen taustataitoja tukevien pelien pelaaminen
- Laiva on lastattu –peli
- Sananselityspelit, esimerkiksi Arvaa sana – Lukumummien oma sanaselityspeli, Alias
- Tarinakuutiot/-nopat
- Muistipelit
- Lautapelien ohjeiden ja sääntöjen lukeminen peliä pelatessa.
- Oman tietovisan laatiminen, esimerkiksi Kahoot! -sovelluksella
- Sellaisten tietokone-/konsolipelien pelaaminen, joissa on lukemista, esimerkiksi laulupelit ja tietovisat.
- Aarteenetsintä ympäri kotia tai pihaa. Vihjeet kirjallisena.
- Kirjastoleikkien leikkiminen, esimerkiksi lapsi kirjastonhoitajana, joka suosittelee kirjoja.
- Kirjaston nettisivujen selaaminen ja kirjojen etsintä ennen kirjastokäyntiä.
- Perheen oman kirjasuosituslistan tekeminen.
- Perheen kirjakerhon perustaminen, joka kokoontuu esimerkiksi viikoittain.
- Lukemisen teemaviikon järjestäminen. Koko perhe lukee tiettyä kirjaa tai tietystä teemasta kertoavaa kirjaa. Aiheesta tehdään kirjoihin liittyviä tehtäviä. Jokainen perheenjäsen osallistuu vuorollaan teeman päättämiseen.
- Lempikirjan esittely, vaikka pantomiiminäytelmänä.
- Kirjahyllyn kirjojen aakkostaminen, tai teeman tai värien mukaan järjestäminen.
- Kirjahyllyn kirjojen niteistä jonkin tietyn sanan etsimiskilpailu.
- Laulukirjoista laulaminen ja laulun sanojen lukeminen tai karaoken laulaminen.
- Hassun tarinan keksiminen, esimerkiksi siten, että jokainen osallistuja ottaa jonkin kirjan ja valitsee sieltä yhden lauseen. Tämän jälkeen lauseet yhdistetään tarinaksi.
- Lapsi kertoo tarinan aikuiselle ja aikuinen kirjoittaa sen muistiin.
- Luettujen sivujen merkitseminen ylös/lukupassin käyttäminen. Sovitusta lukumäärästä palkitseminen.
Hauskaa puuhaa yksin
- Äänikirjan kuunteleminen nukkumaan mennessä tai matkustaessa.
- Katsotun elokuvan lukeminen kirjana.
- Lukemista harjoittavien tietokonepelien pelaaminen, esim. ilmainen Ekapeli, Pikku Kakkosen Eskari- peli, Oppi ja ilo -nettipelit.
- Lukemista vaativien tietokone-/ konsolipelien pelaaminen, esim. roolipelit.
- Yksi rivi päivässä -päiväkirjan kirjoittaminen.
- Askartelu- ja käsityöohjeiden lukeminen, esim. pienoismallit.
- Sellaisten omien askarteluiden keksiminen, joissa on kirjoittamista. Esim. onnittelukorttien, juhlakylttien tai oman huoneen ovikyltin askartelu.
- Kirjeiden ja kutsujen kirjoittaminen.
- Omien sarjakuvien tekeminen.
- Puuhakirjojen tekeminen.
- Oman kirjan tai lehden tekeminen tietokoneella, esim. valokuvakirja, jossa on tekstejä.
- Vanhojen kirjojen ja sanomalehtien luova käyttö askartelussa, esim. unelmakartta tai posteri.
- Tarinan kuvittaminen, esim. piirrä/maalaa kirjan kansi tai kuva kirjan tapahtumasta.
- Kirjaan perustuvan näytelmän keksiminen ja näytteleminen leluilla tai itsetehdyillä hahmoilla.
- Lasten ristikoiden ratkaiseminen.
- Oman huoneen sääntöjen kirjoittaminen.
- Omien laulunsanojen keksiminen ja kirjoittaminen.
- Oman elokuvan tai näytelmän kirjoittaminen.
- Kirja-arvostelujen kirjoittaminen.
- Oman salakirjoituksen laatiminen ja sillä viestien kirjoittaminen kaverille/perheenjäsenelle.
- Kirjanmerkin ja lukupassin askarteleminen, tyyli vapaa.
Mitä jos lukeminen ei innosta lasta?
Lukupassi. Jos lukeminen ei innosta lasta, voidaan avuksi ottaa yhteiset sopimukset ja pienet harjoittelusta saatavat palkinnot. Lukumummien ja -vaarien Lukupassin avulla voidaan lisätä lukemista kodin arkeen hauskalla ja palkitsevalla tavalla. Lukupassissa lapsi suorittaa erilaisia lukemiseen liittyviä tehtäviä ja voi ansaita pieniä, yhdessä aikuisen kanssa sovittuja palkintoja. Palkinto voi olla esimerkiksi yhteistä tekemistä. Palkintojen avulla voidaan motivoida lukemisen pariin niitäkin, jotka eivät yleensä lukemisesta innostu.
Lukuhaasteet. Lukumummien ja -vaarien verkkosivuille on myös koottu lukuhaasteita loma-ajoille. Haasteiden tehtävät ovat vuodenaikaan sopivia. Myös haasteen tehtävien suorittamisesta voi luvata lapselle pienen palkinnon.
Miten löytää lasta kiinnostavaa luettavaa?
Lukumummien ja -vaarien kirjavinkit alakouluikäisille.
Lukemo.fi. Lukemo-palveluun kootaan kirjauutuuksia sekä kirjavinkkejä lapsille ja nuorille teemoittain.
Miten valitaan lapselle sopivaa luettavaa?
- Anna lapsen valita itse itselleen mieleistä ja kiinnostavaa luettavaa. Aikuisen rooli on auttaa lasta valitsemaan ikä- ja kehitystasolle sopivaa luettavaa. Lapselle kannattaa tarjota kirjoja hänen mielenkiinnon kohteidensa mukaan.
- Käykää yhdessä kirjastossa! Kirjastossa käynti avartaa lapselle, kuinka paljon erilaisia kirjoja on tarjolla. Kirjaston henkilökunta osaa myös neuvoa sopivien kirjojen valinnassa. Monessa kirjastossa on myös lukuneuvonta- tai kirjavinkkauspalvelu.
- Kirjoja kannattaa olla aina saatavilla kotona, jotta kirjaan on helppo tarttua koska tahansa. Kirjastosta kannattaakin lainata kerralla enemmän luettavaa.
- Kirjasarjat koukuttavat! Kiinnostavan kirjasarjan löytyminen voi innostaa tarttumaan sarjan seuraavaan osaan heti edellisen jälkeen.
Miten luodaan innostava lukuhetki?
- Luokaa itsellenne mukava ja rauhallinen lukupaikka. Yhdessä lukemisessa on tärkeää, että molemmat näkevät kirjan ja kuulevat toisensa hyvin. Rauhallinen ympäristö mahdollistaa hyvän keskittymisen lukuhetkeen. Sängyllä tai sohvalla makoillessa on mukava lukea. Joskus kannattaa myös etsiä yllättävä lukupaikka, kuten vaatehuone, sauna tai ullakko, tai rakentaa vaikkapa lukumaja!
- Ennen lukemisen aloittamista tutustukaa kirjaan yhdessä. Tutustukaa uuteen kirjaan alussa katsomalla sen etu- ja takakansi. Mitä kuvissa on? Mistä kirja voisi kertoa? Käykää uutta lukua aloittaessa läpi kuvat ja otsikot ja miettikää, mistä tuleva luku voisi kertoa. Tämä vaihe on erityisen tärkeä luetunymmärtämisen kannalta! Muistelkaa myös uutta lukuhetkeä aloittaessa, mihin jäitte kirjassa viimeksi.
- Lukiessa varatkaa aikaa pohtimiselle, keskustelemiselle ja kehuille. Pysähtykää kappaleen vaihtuessa tai kuvien kohdalle sekä lukuhetken loppuun keskustelemaan luetusta.
- Tutkikaa kirjan kuvia. Mitä kuvat kertovat?
- Oliko tekstissä vieraita sanoja? Mitä ne voisivat tarkoittaa?
- Pysähtykää pohtimaan ymmärsikö lapsi, mitä tekstissä luki?
- Muista kannustaa lasta! Huolehdi, että lapsi saa joka kerralla positiivista palautetta.
- Lukemisen ympärille voi kehittää myös muuta mielekästä tekemistä. Esimerkiksi voidaan keksiä itse tarinalle vaihtoehtoinen loppu, tai piirtää kirjan hahmoja/tapahtumia.
Millä eri tavoin kirjaa voi lukea yhdessä?
Lukemista aloitteleville
- Aikuinen lukee kirjaa, ja pyytää lasta nimeämään sanoja kirjan kuvista.
- Lapsi kertoo kuvien perusteella, mitä tarinassa voisi tapahtua, tai jatkaa tarinaa kuvien perusteella.
- Aikuinen lukee kirjaa ja näyttää tarinan kannalta tärkeitä sanoja, jotka on kirjoitettu lapuille. Lapset lukevat sanat lapuista.
Lukemista harjoitteleville
- Kirjan lukeminen vuorolukuna: kaikki lukuhetkeen osallistuvat lukevat vuorotellen 1-2 lausetta.
- Kirjan lukeminen mallilukuna: aikuinen lukee ensin ja lapsi lukee saman tekstin uudestaan perässä.
- Kirjan lukeminen yhteen ääneen.
- Äänikirjan kuunteleminen ja samalla vastaavan kirjan lukeminen.
Sujuvasti lukeville
- Kirjan lukeminen sisaruksille, lemmikille tai pehmolelulle.
- Kirjan lukeminen yhdessä, ja tarinasta keskusteleminen.
- Iltasadun lukijan vaihteleminen: vanhempi lapselle, sitten lapsi vanhemmalle.